רונן אילון
פסיכולוג שיקומי וחינוכי מומחה
052-8487070
04-8100066

 

 

  הגורמים לפגיעת ראש (פגיעה מוחית)

  1. פגיעת ראש בעקבות מחלה, כגון: אירוע מוחי, גידול, דלקת קרום המוח, אפילפסיה.
  2. פגיעת ראש בעקבות חבלה כתוצאה מתאונת דרכים, תאונת עבודה או פציעה בקרב, לעיתים פגיעה כזאת מערבת פציעות נוספות, תגובה לטראומה או אובדן או פציעה של אנשים קרובים. פגיעת ראש כתוצאה מפציעה יכולה להיות פגיעת ראש פתוחה או פגיעת ראש סגורה:
  • בפגיעת ראש סגורה הגולגולת לא נפגעה אך המוח נפגע בעקבות דימום בתוך המוח. בדרך כלל פגיעה זו היא פגיעה מפושטת, כלומר, ישנם איזורים רבים במוח נפגעים.
  • בפגיעת ראש פתוחה או חודרת נפגע איזור מסויים.
  1. פגיעת ראש בעקבות אי הגעת חמצן למוח, כמו במצב של טביעה או חנק.

פגיעות הראש שונות בחומרתן בהתאם לאיזור שבו המוח נפגע, ובהתאם להיקף הפגיעה.

הבנה של מבנה המוח, ושל איזור הפגיעה עוזרת לנו להבין את טיב הפגיעה, את הקשיים וגם את דרך הטיפול ותוכנית השיקום המתאימה.

מצגת על מבנה המוח ותפקודו

אופן גילוי המחלה משפיע על האדם
האם המחלה פעילה, האם היא עלולה לחזור, האם צפוייה עוד התדרדרות.

מה משפיע על חומרת המצב של פגיעת הראש:

  1. צורת הפגיעה (תאונת דרכים משפיעה אחרת מאירוע מוחי או מגידול, טביעה)
  2. האיזורים שנפגעו (פגיעה באיזור האחראי על הזזת היד תהיה שונה מפגיעה באיזור האחראי על דיבור)
  3. השפעת התפקודים שנפגעו על חיי היומיום - כתוצאה מפגיעת ראש ישנם תפקודים שנפגעים חלקית או כליל. ההשפעה של הפגיעה שונה מאדם לאדם בהתאם לתפקודו. אדם שנפגע בשליטה על התנועה של אצבעות ידיו יתקשה לחזור לתפקוד יותר אם הוא פסנתרן מאשר אם הוא מדריך טיולים. לעומת זאת אם הפגיעה תהיה בהתמצאות במרחב, יתקשה מדריך הטיולים לחזור יותר מאשר פסנתרן.
  4. חומרת הפגיעה (ישנן פגיעות קלות או קשות ישנם מדדים שונים שמנבאים את חומרת הפגיעה, בין היתר יש השפעה למספר התפקודים שנפגעו, ולמידת הפגיעה בכל תפקוד)
  5. גיל הפגיעה יש השפעה משמעותית לגיל הפגיעה מבחינה פיזית מוח של ילד צעיר מתאושש טוב יותר ממוח של אדם מבוגר. מבחינה נפשית ישנם גילאים שבהם אדם בוגר ומגובש יותר. 
  6. השלב בחיים פעמים רבות השלב בחיים הוא תלוי גיל. אנשים שנמצאים בשלבים שונים, שונים ברמת התעסוקה, הרמה הכלכלית, הקשרים המשפחתיים, הקשרים החברתיים, החלומות, השאיפות ואפילו הכוחות.
  7. מעגלי התמיכה והמצב המשפחתי -לילד עם הורים תומכים תהיה תמיכה שונה מרווק שאינו גר אצל הוריו. מצבו של רווק זה יהיה שונה ממצבו של אדם שהוא מפרנס עיקרי במשפחה.
  8. אישיות האדם אנשים מגיבים שונה זה מזה למצבי משבר. לאנשים שונים יש יכולת שונה להסתגל למצבים קשים, אנשים נבדלים גם במוכנות להיעזר.

השילוב של גורמים הללו ואחרים יקבעו את מצבו של האדם ואת תוכנית השיקום המתאימה

שלבי השיקום של אדם עם פגיעת ראש

פגיעות ראש שונות בחחומרתן, פגועי הראש שונים במשך של כל שלב ושלב, וישנן מקרים שאדם לא יעבור את כל השלבים המציינים פה:

  1. אובדן הכרה - ישנן רמות שונות של אובדן הכרה. אובדן ההכרה יכול להימשך שברירי שנייה ויכול אך להגיע למספר חודשים. בדרך כלל, ככול שאובדן ההכרה ארוך יותר, וככול שרמת אובדן ההכרה עמוקה יותר, כך ההשפעה של פגיעת הראש על התפקוד של האדם גדולה יותר. ישנם כמובן אנשים עם פגיעות ראש שלא איבדו את ההכרה.
  2. ייצוב המצב הרפואי - כאמור ישנם גורמים שונים לפגיעת ראש. במקרים רבים האדם ניזקק לטיפול רפואי. לעיתים קרובות זהו טיפול רפואי מציל חיים, טיפול שמטרתו לעצור את גורם הפגיעה, לעצור תהליך של התדרדרות הפגיעה ולטפל בפציעות אחרות אם יש. טיפול כזה יעשה בשלב הראשון ביחידות לטיפול נמרץ ובהמשך במחלקת הנירולוגיות של בית החולים. בשלב בזה בדרך כלל העיסוק הוא בהתמודדות עם הכאבים, עם הפציעה הפיזית, והמודעות של האדם לעמוק הפגיעה חלקי מאוד.
  3. שיקום ראשוני בהקדם האפשרי, מייד לאחר שהאדם אינו נזקק לטיפול רפואי הוא עובר לטיפול בבית חולים שיקומי (דוגמת בית לווינשטיין), בבתי חולים אלה, לפי הצורך, לוט מחדש בתנועה, בהליכה, בקריאה ועוד, האדם עם פגיעת הראש מתחיל לקבל כלים להתמודדות עם בעיות קשב, בעיות זיכרון  ופיתרון בעיות.
  4. שילוב מחדש לאחר השיחרור מביתי החולים השיקומי האדם שב לביתו. לעיתים קרובות בשלב זה האדם עם פגיעת הראש פוגש את הקשיים בקש ובריכוז, בזיכרון, בהתמצאות במרחב, בחזרה לעבודה ובהשתלבות בחיי המשפחה. בשלב זה מתעורר לעיתים הצוורך בליווי פסיכולוגי, בשיקום קוגניטיבי ובעזרה בהתמודדות עם חיי היומיום. בשלב זה הטיפול יכול לעשות במכון שיקום (דוגמת מכון "שפיצר") או בקליניקה פרטית ישנם שיקולים שונים בבחירת המסגרת המתאימה ביו היתר היקיף הפגיעה, הגורם המפנה ועוד.
הטיפול נוירופסיכולוגי בפגיעת ראש

הטיפול כולל התייחסות אל פגיעת הראש והשלכותיה. האדם עם פגיעת הראש לומד להכיר טוב יותר את התפקודים שנפגעו בעקבות פגיעת הראש ואת ההשפעה של הפגיעה על חיי היומיום.
  • הבנה טובה של התפקודים שנפגעו עוזרת לאדם עם פגיעת הראש ולמשפחתו להבין מדוע קשה לאדם עם פגיעת הראש, מה עליו לעשות כדי להתגבר על קשיים מסויימים ובאיזה תחומים הפגיעה אינה מאפשרת חזרה לתפקוד הקודם.
  • האדם עם פגיעת הראש מקבל כלים שמסייעים לו לשפר את הקשב והריכוז, לשפר את התפקוד של הזיכרון, לשפר את התמודדות עם משימות יומיומיות (כגון "סידורים") להגיע ממקום למקום בצורה עצמאית ועוד.
  • התייחסות ניתנת אל החלק הרגשי, בשלבים אלה האדם עם פגיעת הראש ומשפחתו עלולים להרגיש דיכאון, אובדן תקווה, כעס, תסכול. ליווי פסיכולוגי מסייע לאדם להתמודד עם רגשות אלה ועם התקופה הקשה שהוא עובר ולחוש טוב ושלם יותר עם עצמו.
  • בהתאם לצורך ניתנת התייחסות אל בני המשפחה (ילדים בנות זוג, הורים כאשר הנפגע צעיר). יש חשיבות גדולה לתמיכה בביני המשפחה שהם אלה שמלווים את האדם בחיי היומיום.
  • יש חשיבות גדולה במציאת מסגרת תעסוקתית מתאימה, הטיפול מלווה את האדם בהשתלבות מחדש במקום העבודה או במציאת המסגרת המתאימה ליכולותיו.
[Top]

רונן אילון, ויתקין 16, חיפה, 04-8100066 , 052-8487070

Ronen.eilon@keshev4u.com

לייבסיטי - בניית אתרים